W czasie jednej z pogawędek toczonych z kolegami z branży poruszyliśmy temat „idealnego klienta” czyli takiego jakiego każdy chciałby obsługiwać, ponieważ niektórzy z kolegów mieli ciekawe spostrzeżenia to niektórych z nich nieomalże zmusiłem, najpierw do obietnic publikacji a potem do ich realizacji. Oto pierwszy artykuł na ten temat przygotowany przez Pawła Pawluka z Sales Tube.
O trudnościach w relacji klient – specjalista. Czy idealny klient SEO istnieje?
Wzajemne zrozumienie, dobre relacje oraz responsywność po stronie klienta — jeżeli te warunki są spełnione, to mówię o idealnym kliencie i partnerskiej współpracy. Nie zawsze jednak wszystko układa się po naszej myśli i niekiedy musimy zderzyć się ze ścianą. Z jakimi trudnościami spotykamy się, na co dzień? Jak zwiększyć szansę na udaną, partnerską współpracę i w końcu, jak wygląda idealny klient SEO? Poniżej najważniejsze informacje!
Trudności w relacjach z klientem
Szczególnie dobrze w naszej branży sprawdza się stare powiedzenie „ile głów ludzi, tyle opinii”. Sposobów na realizację kampanii oraz strategii SEO może być tyle, ilu specjalistów jest na rynku. Z pewnością nie pomaga to w budowaniu zaufania wśród klientów. Chyba każdy ze specjalistów miał w swoim życiu sytuację, w której klient powiedział: poprzedni specjalista miał inną rekomendację, to jak to w końcu jest? Czy Pan/Pani mnie nie oszukuje? W takim wypadku należy cierpliwie wytłumaczyć klientowi, z czego wynikają różnice w rekomendacjach oraz dlaczego zdecydowaliśmy się właśnie na takie podejście. Innymi trudnościami, z którymi do tej pory się spotkałem:
Trafna estymacja wyników kampanii
Przed rozpoczęciem współpracy bardzo często jesteśmy proszeni o przygotowanie estymacji wzrostu ruchu po 3,6 lub 12 miesiącach od rozpoczęcia naszych działań. Na to, czy zrealizujemy zakładany cel, składa się wiele czynników, często niezależnych od specjalisty. Są to między innymi: implementacja wszystkich rekomendacji optymalizacyjnych, stworzenie nowych stron docelowych czy akceptacja i wdrażanie przesłanych tekstów. Dodatkowo szczególnie w konkurencyjnych branżach, mamy do czynienia z aktywną konkurencja, która nie czeka z założonymi rękoma, aż ktoś wyprze ją z wyników wyszukiwania. Bardzo ważna w tym aspekcie jest edukacja klienta na temat efektów współpracy oraz weryfikacja estymacji po wdrożeniu tzw. „kamieni milowych” (audyt, nowe lp, rozwój treści). Praktykuję również zasadę dwóch estymacji — wersja realistyczna i wersja optymistyczna.
Brak cierpliwości ze strony klienta
Rezultaty prowadzonych działań SEO pojawiają się zwykle najwcześniej po 3 miesiącach od rozpoczęcia współpracy. Szczególnie w konkurencyjnych branżach lub przy ograniczeniach budżetowych, czas ten może się wydłużyć. Pozycjonowanie to proces, który trwa i musi być prowadzony w trybie ciągłym. Znowu, kluczem do sukcesu jest edukacja klienta oraz jasna i uczciwa komunikacja ze strony specjalisty. Zawiłe tłumaczenia oraz uspokajanie, że „jeszcze miesiąc trzeba poczekać” zdecydowanie nie są dobrymi metodami na zbudowanie zaufania i relacji partnerskich.
Negatywne doświadczenia związane z SEO
SEO na przestrzeni ostatnich 5-10 lat bardzo mocno ewoluowało i metody, które były efektywne jeszcze jakiś czas temu, dzisiaj są nieskuteczne i szkodzą witrynom. Klienci, którzy w przeszłości byli dotknięci drastycznym spadkiem widoczności, spowodowanym filtrem algorytmicznym lub ręcznym, tracą zaufanie do specjalistów.
Powszechną metodą jest również odpinanie linków przychodzących po zakończeniu współpracy. Wiąże się to z tym, że witryna klienta drastycznie spada z osiągniętych pozycji. Takie działanie bardzo mocno uderza w wizerunek specjalistów i powoduje poczucie uzależnienia.
Kolejną, niestety dość powszechnie spotykaną praktyką, jest robienie wielkiej tajemnicy z działań SEO lub z pozycjonowania witryny, zasłaniając się „know-how”. Klient osiąga przeświadczenie, że prowadzone działania to w gruncie rzeczy oszustwo, ale gra jest warta świeczki, więc pozostawiają wolną rękę „magikowi od SEO”. Taka postawa z natury budzi negatywne skojarzenia i mocno uderza w wizerunek specjalistów.
Nieuczciwa konkurencja
Dlaczego ważne jest zbudowanie relacji i zaufania już na początku współpracy wiedzą wszyscy specjaliści, których klienci są regularnie nakłaniani na usługi SEO lub zmianę specjalisty przez inne agencje. Bardzo często, klienci otrzymują szablonowe, pakietowe oferty w kilku wariantach do wyboru, którymi sprzedawcy próbują nakłonić do zmiany specjalisty. Klient, otrzymując ofertę często 2 lub 3 razy tańszą, zaczyna zadawać sobie pytania i kalkulować, czy oby nie warto obciąć kosztów i wybrać opcję tańszą? Przecież oni oferują 2 linki więcej, 10 MOCNYCH katalogów SEO i prowadzenie FB w gratisie 😉
Po raz kolejny, najważniejsza jest edukacja klienta oraz zbudowanie zaufania już na początku współpracy.
Budżet vs oczekiwania
Punkt, który z całą pewnością mógłby być pierwszy w zestawieniu. Nie chciałem jednak, aby wszystko zostało płytko sprowadzone do kwestii budżetowych. Dostarczenie klientowi wysokiej jakości usługi SEO lub pozycjonowania witryny, zwyczajnie musi kosztować. Kosztuje czas pracy specjalisty, kosztują narzędzia specjalistyczne, kosztuje produkcja treści, kosztują linki… w końcu specjalista musi także na tym zarobić. Bywają klienci, którzy wymagają w miesiącu kilku telefonów, kilkudziesięciu maili, spotkania oraz kilkustronicowego raportu SEO z dokładną analizą. Warto pamiętać, że czas pracy specjalisty również kosztuje.
Jak zwiększyć szanse na udaną współpracę?
Na samym początku, jeszcze przed podjęciem współpracy, warto przesłać krótki brief, który pozwoli nam dowiedzieć się więcej na temat biznesu klienta, prowadzonej komunikacji oraz czy klient posiada zaplecze deweloperskie i osobę dedykowaną do sprawdzania treści. Możemy także zapytać o dotychczasowe doświadczenia w dziedzinie SEO. To pytanie podpowie nam, w jaki sposób prowadzić rozmowę. Przygotowując ofertę dla klienta, zawsze staram się dostać odpowiedzi na następujące pytania:
- Czy były do tej pory prowadzone działania z zakresu SEO lub pozycjonowania na omawianej stronie, jeżeli tak, to czy klient potrafi wskazać jakie?
- Czy był przeprowadzany Audyt SEO? Jeżeli tak, to jak dawno temu?
- Czy wszystkie zmiany rekomendowane w Audycie SEO zostały zaimplementowane? Jeżeli nie, to dlaczego?
- Jakie klient ma oczekiwania względem SEO? Co ma być głównym celem prowadzonych działań?
- Czy SEO będzie uzupełnieniem strategii marketingowej, czy wiodącym kanałem promocji strony?
- Jak wygląda podział ruchu na stronie ze względu na źródło? (direct, organic, paid, referal, social)
- Czy CMS klienta pozwala na podstawową optymalizację treści (Meta dane, nagłówki HTML, atrybuty ALT)?
- Czy klient współpracuje z agencją programistyczną, czy ma takie kompetencje in-house? Czy jest w stanie na bieżąco wdrażać rekomendowane poprawki?
- Czy po stronie klienta jest/będzie wyznaczona osoba, która będzie weryfikować i wdrażać treść na stronę według przesłanych rekomendacji?
- Czy klient może podać orientacyjny budżet na działania SEO, czy budżet jest do rekomendacji po stronie specjalisty?
Idealny klient SEO
Jak on wygląda, czy taki istnieje? Tak! I bynajmniej nie są to odosobnione przypadki. Trudności, które powstają w relacjach zazwyczaj wynikają z niewiedzy lub z negatywnych doświadczeń, związanych z prowadzeniem działań SEO. Niezwykle istotna zatem jest edukacja klientów oraz uczciwe i jasne raportowanie wykonanych działań. Warto również uświadamiać klientów, że treść na stronie jest niezwykle istotna i warto w dziale marketingu mieć oddelegowaną osobę do spraw contentu/komunikacji.
Najlepiej współpracuje się z klientem świadomym, który rozumie, że w SEO potrzeba czasu i budżetu na osiągnięcie zakładanych celów. Ponadto klient ma zaufanie do specjalisty, chce inwestować w content i na bieżąco wprowadza go na stronę. Dodatkowo jest otwarty na ewentualna przebudowę serwisu, stworzenie nowych stron docelowych, a do tego posiada zaplecze techniczne w postaci deweloperów. Wysokie wymagania? Prawdopodobnie tak. Na szczęście coraz więcej firm stawia SEO jako kluczowy kanał do promocji strony Internetowej, jednocześnie zdając sobie sprawę, że jest to kanał najbardziej wymagający i angażujący zasoby zarówno po stronie specjalisty, jak i klienta.
Słowem podsumowania
W relacjach pomiędzy klientem a specjalistą w branży usługowej, tak specyficznej, jak branża SEO, najważniejsze są edukacja, zaufanie, transparentność wykonywanych działań oraz współpraca pomiędzy klientem a specjalistą. Szczególnie te dwa ostatnie elementy, to podstawa udanej relacji partnerskiej. Niestety, przez wiele lat działania SEO były kojarzone z „sekretną wiedzą”, mocno owianą tajemnicą, przez co poziom zaufania do specjalistów drastycznie zmalał. Obecnie wygląda to zdecydowanie lepiej i tak powinniśmy podchodzić do wykonywanej usługi.
Należy również pamiętać, że usługi SEO nie można po prostu kupić i na koniec dnia spodziewać się efektów. Kluczowa w tym wszystkim jest współpraca i zaangażowanie obydwu stron. Uważam, że SEO jest jednym z najtrudniejszych kanałów marketingu Internetowego, lecz w długiej perspektywie najbardziej skutecznym i przynoszącym największy zwrot z inwestycji. Na szczęście coraz więcej klientów zna i rozumie specyfikację usługi SEO oraz zna podstawy udanej współpracy. Mam nadzieję, że idealnych klientów SEO będzie przybywać i nie będą bynajmniej oni legendą, którą możemy włożyć pomiędzy książki SCI fiction oraz fantasy ?
Artykuł opublikowany przy współpracy z SalesTube
Artur
Dobry tekst Paweł 🙂 Z mojego doświadczenia najfaniej współpracować mając programistę, lub inną osobę techniczną jako osobę kontaktową – wtedy od razu można zaplanować wszystkie zmiany techniczne, a treść i linki ogarnąć osobiście. Najgorsi natomiast są klienci, którzy nagle mają wątpliwości co do wykonanych zadań akurat tydzień po terminie płatności faktury i te wątpliwości trzeba rozwiewać bez końca, a czas leci. Nie mówię tu o scenariuszu, w którym klient ma prawdziwe podstawy do zwątpienia w jakość wykonanych usług.