Jak wybrać firmę SEO (pozycjonującą)

Jak wybrać firmę lub agencję SEO

Dzisiaj poruszę dosyć ważny temat jakim jest wybór agencji SEO / pozycjonującej, a co ważniejsze, „jak zweryfikować ofertę pozycjonowania / SEO”. Postanowiłem opublikować prostą infografikę (na dole artykułu), po ostatnich zapytaniach mailowych i kilku telefonach potencjalnych klientów na usługę SEO którzy prosili mnie o weryfikację ofert jakie dostali.

Pominę świadomie aspekt różnego rodzaju rozliczeń usługi pozycjonowania, nie jest to najważniejsze, a i myślę sobie, że proponowany sposób weryfikacji usługi SEO tak naprawdę jest w miarę uniwersalny i pasuje do każdego rodzaju rozliczeń.

O co zatem zapytać firmę zajmującą się pozycjonowaniem stron internetowych ? Jak zweryfikować ofertę SEO ? Czym się kierować przy wyborze firmy / oferty ?

Odpowiedź nie jest prosta, ale prosząc o wyjaśnienie paru aspektów ewentualnej przyszłej współpracy możemy otrzymać informacje które pozwolą nam na uzyskanie większej pewności co do rzetelności usługodawcy, informacje pozwalające dokonać nam właściwego wyboru. Poruszane w czasie rozmowy zagadnienia są na tyle istotne, że z pewnością pomogą klientowi odsiać papkę marketingową od tzw. „mięsa” i konkretnych informacji oraz podjąć właściwą decyzję. Podzieliłem ewentualne wątpliwości na 5 głównych tematów do poruszenia, oto i one:

  1. KONCEPCJA
  2. DZIAŁANIA
  3. WERYFIKACJA
  4. PRZEWIDYWANIA
  5. RAPORTY

Teraz postaram się rozwinąć trochę bardziej szczegółowo każdy z tych punktów, ważnych przy wyborze firmy:

pierwszym z nich jest pytanie o „KONCEPCJĘ SEO” – chcąc zweryfikować i wybrać najlepszą ofertę na pozycjonowanie strony firmowej musimy o to zapytać, każda rzetelna firma SEO z własnego doświadczenia ma już opracowane koncepcje pozycjonowania oparte o sprawdzone „w bojach” sposoby, niektóre z firm idą nawet dalej i proponują dodatkowe niestandardowe rozwiązania. Poza tym chyba żaden biznes nie „zahula” bez wcześniej opracowanej koncepcji zawierającej analizy konkurencji i kosztów, c’nie ? 😉

Działania – tutaj po prostu firma przedstawia sposoby swoich działań, opracowanych rozwiązań z wyjaśnieniami dotyczącymi, co poszczególne podjęte przez nich działania dadzą pozytywnego i w jaki sposób wpłyną pozytywnie na widoczność witryny co do której te działania podejmą.

Weryfikacja – jeden z najważniejszych punktów połączony pośrednio z ostatnim punktem, pozwala nam się zorientować czy firma pozwala na obiektywną weryfikację swoich działań, na przykład poprzez niezależne źródła weryfikujące pozycje czy sprawdzające ruch na witrynie. Niestety jest jeszcze na naszym rynku parę nierzetelnych firm zawyżających lub wręcz fałszujących przedstawiane klientowi dane „pozyskanie” z własnych narzędzi. Jednym z najlepszych rozwiązań moim zdaniem jest skorzystanie z darmowych dostępnych narzędzi dostarczanych przez Google.

Przewidywania – tutaj aż się ciśnie na usta stare powiedzenie : „na dwoje babka wróżyła” 😉 . W SEO tak naprawdę nie ma nic pewnego, wszystko rozwija się i modyfikuje z dnia na dzień, jednakże porządna (i pewna swoich działań) firma zajmująca się SEO / pozycjonowaniem stron jest w stanie w przybliżeniu określić i przewidzieć w czasie wzrost widoczności witryny po wcześniejszej analizie stanu zastanego oraz analizie potencjału witryny w porównaniu z konkurencją rynkową.

Raporty – czynnik pozwalający na uzyskanie odpowiedzi na pytanie „jaką ofertę / firmę wybrać”, szczególnie ważna sprawa w przypadku kiedy to na początku nie widać bezpośrednich efektów podjętych działań, otrzymywane raporty pozwalają uzyskać wiedzę o tym „za co płacę” i pozwalają zweryfikować jakość świadczonej usługi – w tym akurat punkcie należy zwrócić uwagę na dokładność oraz konkretne wyszczególnienie podjętych działań, na przykład w postaci adresów internetowych witryn zewnętrznych na których podjęto jakieś działania czy listy adresów pokazujących ilość umieszczonych aktywnych odnośników w sieci lub postów/komentarzy umieszczonych w serwisach społecznościowych.

Poruszenie w rozmowie czy w korespondencji powyższych zagadnień z całą pewnością pozwoli na dokonanie właściwego wyboru firmy. Jeżeli firma oferuje rzetelne usługi i nie będzie się zasłaniała tajemnicą „know how” czy też nie będzie w stanie udzielić szczerych odpowiedzi na nurtujące klienta pytania to osobiście radzę taką firmę omijać z daleka.

Krzysztof Ziółkowski

PS

specjalnie pominąłem aspekt tzw „portfolia” bo raz, że większość firm ma podpisane klauzule NDA a dwa, aby zweryfikować portfolio potrzeba jednak odrobiny wiedzy specjalistycznej, no i ważne jest również zweryfikowanie sposobu świadczenia usługi oraz „twardych” danych statystycznych.

jak wybrać agencję SEO

Podsumowanie artykułu
Jak wybrać i zweryfikować firmę lub ofertę SEO
Tytuł
Jak wybrać i zweryfikować firmę lub ofertę SEO
Opis
Jak wybrać i sprawdzić wiarygodność firmy zajmującej się SEO czy pozycjonowaniem stron, o co pytać i jakie tematy poruszyć, jak zweryfikować rzetelność usługi SEO
Autor
Opublikowany przez
Jarida Group
Logo

6 komentarzy na “Jak wybrać i zweryfikować firmę lub ofertę SEO”

  1. Daniel

    Brakuje jeszcze jednego punktu, a mianowicie bezproblemowy kontakt na linii klient – agencja. Często się zdarza, że ze względu na utrudniony kontakt klienci zmieniają agencję SEO (niezależenie od wyników)

    Odpowiedz
    • Krzysztof Ziółkowski

      Fakt, ale to się chyba rozumie samo przez się, kontakt jest niezbędny przy ustalaniu strategii, raportach itp 😉

      Odpowiedz
  2. Sebastian Miśniakiewicz

    Z portfolio związany jest jeszcze inny aspekt
    Logicznym jest, że w odpowiedzi na takie „żądanie” osoba pytana pokazałaby WZOROWYCH Klientów, czyli takich, z którymi współpraca przebiega bezproblemowo.
    Przecież nikt nie „pochwali się” Klientem, z którym miał problem/współpraca nie przebiegała wzorcowo.

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.