Pewnie każdy z Was (mam na myśli SEOwców) spotkał się z poniższymi pytaniami towarzyszącymi w czasie wstępnych rozmów z potencjalnym klientem SEO (pozycjonowania stron) jak i chyba każdy zainteresowany usługą SEO potencjalny klient zadawał takie pytania:
Ile czasu minie od podpisania umowy SEO do momentu kiedy będą widoczne efekty?
Ile będę czekał na efekty?
Ile czasu mam czekać na pozycje?
W jakim czasie od podpisania umowy strona podskoczy w wynikach?
Ile czasu mam czekać na pierwsze efekty pozycjonowania?
W jakim czasie wypozycjonujecie mi stronę?
Po jakim czasie zobaczę pierwsze wyniki pozycjonowania?
Postaram się pokrótce odpowiedzieć na nie wyjaśniając niejako przy okazji zagadnienie SEO i rozwiać ewentualne wątpliwości.
Idąc na łatwiznę i nie wgłębiając się zbytnio w temat można by odpowiedzieć, że praktycznie nie można określić czasu po którym będą widoczne pierwsze efekty działań firmy świadczącej usługi SEO, było by to zgodne z prawdą. Dlaczego ? Przyczyna jest prosta – wszystko zależy od indywidualnej oraz konkretnej sytuacji dotyczącej danego klienta i nie można w tym temacie generalizować, jedyne co można określić, to przybliżony czas w jakim będzie można zaobserwować pierwsze wzrosty korzyści z działań SEO. Mało tego, bardzo często w przypadku klientów „przejętych” od innej firmy SEO zdarza się, że w początkowym okresie można zaobserwować spadek ilości wejść z wyników wyszukiwań dla dnej witryny
Jakie są oczekiwane efekty dla firmy SEO? Można śmiało stwierdzić, że najbardziej oczekiwanymi efektami są:
- wzrost odwiedzin serwisu z wyników wyszukiwań
- wzrost „widoczności” witryny w wynikach wyszukiwań (wzrost pozycji)
- wzrost ilości fraz i słów kluczowych z których nastęępują wejścia na witrynę z wyników wyszukiwań.
Tyle tytułem wstępu i można się teraz pokusić o wyjaśnienie kwestii „czasu” w SEO.
Aby jak najbardziej przybliżyć te kwestie należy wyjaśnić w skrócie czynniki determinujące widoczność (pozycje dla danych fraz) witryny w wynikach wyszukiwań. Z grubsza podział wygląda następująco:
- Czynniki wewnętrzne
- Czynniki zewnętrzne
Do czynników wewnętrznych zaliczamy:
Optymalizację struktury wewnętrznej witryny czyli: strukturę linkowania wewnętrznego, kod, metatagi, treść witryny, fragmenty rozszerzone (snippety), grafika, prędkość ładowania się strony, staż witryny w sieci, jej „wielkość” czyli ilość zaindeksowanych podstron, itp.
Do czynników zewnętrznych zaliczamy:
ilość oraz jakość aktywnych odnośników, konkurencyjność słów i fraz kluczowych – czyli po prostu konkurencję, obecność witryny w serwisach społecznościowych, rozpoznawalność marki.
Skoro już znamy pobieżnie czynniki determinujące widoczność witryny w sieci to możemy zwrócić Waszą uwagę na zasadniczą rzecz: czyli różnice w czasie dostrzeżenia pierwszych wyników w przypadkach kiedy mamy do czynienia :
- ze stroną nową/świeżą lub jeszcze nie pozycjonowaną (łatwiej i szybciej osiągającą widoczne wyniki)
- ze stroną już pozycjonowaną (im większa konkurencyjność w danej branży tym trudniej i wolniej osiąga się pierwsze efekty)
Odpowiedzią na pytanie „ile czasu trzeba czekać na wyraźne wyniki SEO w postaci wzrostów ?” jest:
Pierwsze widoczne / znaczące wyniki pracy SEO nad serwisem powinny być już widoczne w przedziale czasowym 3 do 6 miesięcy od wprowadzenia optymalizacji serwisu i rozpoczęcia działań przez SEOwca.
Dodaj komentarz